Dit jaar heeft Nederland een zeer bijzondere afgevaardigde voor de Special Olympics! Hieronder het ervaringsverhaal van Hans over zijn zoon Danny, van de eerste twijfels na de diagnose PWS tot de trots die hij nu voelt, aan de vooravond van dit geweldige sportevenement.

Special Olympics,

Volgende week vertrekt Danny naar de Special Olympics World Games in Abu Dhabi. Voor Danny een hele stap op weg naar meer zelfstandigheid. Voor ons een hele grote stap naar meer loslaten.

Ik kan me de dag dat Danny is geboren nog zo voor me halen. Alle onzekerheid die we hadden. De eerste dagen wisten we nog niet dat Danny het Prader-Willi syndroom heeft en waren we bang dat hij misschien een spierziekte of zoiets had en het einde van de week niet zou halen. 6 weken later werd Danny gediagnostiseerd met het Prader-Willi syndroom. We kunnen onze verwachtingen bijstellen. We weten dat het syndroom niet levensbedreigend is. Maar wat nu? Zou hij kunnen lopen, hoe zou hij zich gaan ontwikkelen. De jaren daarna heeft Danny ons elk jaar versteld doen staan. We hebben elk jaar de lat een stukje hoger mogen leggen. Wanneer de lat van Danny het plafond bereikt weten we nu nog steeds niet. Danny is nu 15 jaar oud. Wij hebben na zijn geboorte nooit durven dromen dat Danny ooit zo ver zou komen en het zo goed zou doen. Hij doet ons elk jaar weer verbaasd staan tot hoeveel hij eigenlijk in staat is. Ik zal ook nooit de woorden van Prof. Dr. Curfs tijdens een van de contactdagen vergeten. “Onze kinderen zijn tot veel meer in staat dan dat we voor mogelijk houden”. Wij hebben al heel snel besloten dan we nooit verder dan een jaar vooruit kijken. We staan overal open in, we zien wel hoe het gaat. En zoals het nu gaat, gaat het goed. Zo veel beter dan we ooit hebben durven dromen.

Dit jaar is Danny geselecteerd voor de Special Olympic World Games. Deze spelen worden van 14 t/m 21 maart 2019 in Abu Dhabi (en Dubai) gehouden. Deze Special Olympics zijn de Olympische Spelen voor jongeren met een verstandelijke beperking. In totaal zullen 65 sporters voor Team NL uitkomen op deze Special Olympics. Tijdens de Special Olympics gaat het niet om de beperkingen maar om de mogelijkheden van de sporters. Alle sporters beoefenen de sport op hun eigen niveau. Door middel
van divisioning worden de sporters op niveau ingedeeld zodat zij in de finales op hun eigen niveau kunnen strijden om misschien wel een medaille.

Danny is een van de vijf geselecteerde sporters op het onderdeel atletiek. Hij zal op de onderdelen 100 meter sprint en kogelstoten uitkomen en staat als reserve voor de 4×400 meter estafette. Danny zal tijdens deze spelen op zijn eigen niveau kunnen sporten. Hij hoeft hier niet op te boksen tegen
sporters die beter presteren, maar kan de 100 meter lopen tegen tegenstanders van hetzelfde niveau. Ik kan nu al zeggen dat wat we daar zullen zien, echte topsport is.

Ik kan het niet met woorden uitdrukken hoe trots wij op Danny zijn.

~ Hans de Korte, 2019

Meer lezen over Danny? Dat kan bij zijn ervaringsverhaal op onze website. Ook up-to-date blijven over zijn avonturen in Abu Dabi bij de Special Olympics is natuurlijk mogelijk, daarvoor is er een speciale Facebookgroep aangemaakt; supporters van Danny.